scrolling text

Selamat datang ke blog HackingSoftware41. Selamat membaca. Jangan lupa lawati www.jomgegar.com jumpa anda disana

ads

loading...

Tuesday, July 9, 2013

[TUT] Bagaimana nak jadikan wifi anda tidak kelihatan / How to Make Your Wireless Network Invisible



Assalamualaikum kawan-kawan yang aku kasihi sekalian, semoga pertemuan kita kali ini dalam entri yang bertajuk " Bagaimana nak jadikan Wifi anda tidak kelihatan" mendapat keredhaan dari Allah swt. Lama aku tak update blog aku ni sebab aku balik kampung da ade keje sikit. Sekarang aku nak berkongsi satu perkara baru dengan korang, aku terfikir plak nak kongsi tajuk ni sewaktu aku dalam bus nak on the way balik kampung, aku dapat ilham dari dalam bus tu. hahaha. Okey sekarang aku akan cerita sikit tentang Wifi ni.Rangkaian tanpa wayar (wifi korang) mempunyai nama unik yang dikenali sebagai SSID, kebanyakan router akan menyiarkan wifinya tersendiri, sekali gus membolehkan 'hackers atau crackers' untuk mengakses rangkaian korang. Artikel ini akan menunjukkan kepada korang bagaimana cara untuk menyembunyikan wifi korang ni.
Aku cadangkan supaya korang membuat nota SSID rangkaian anda sebelum melakukan ini. Kalau tak nanti korang akan pening sikit nak buat benda ni.

1. Korang log in dalam router korang pastu korang buka 'front panel' korang (rujuk manual jika tidak pasti).

2. Korang pilih "Rangkaian Home" daripada menu. (Nama terpulang pada router masing-masing).

3. Pilih 'WLAN' atau pilihan yang sama dan klik pada 'configure' atau makna lain yang seerti dengan nya.

4. Hilangkan tanda 'siaran rangkaian nama' atau dalam bahasa inggeris 'Broadcast Network Name'.

5. Pastu korang klik "Apply" atau "Save"

Pastu Log out.



Maka siaplah keja korang. Selamat mencuba kawan-kawan




No comments:

Post a Comment